One Piece

作品概要:
受邀於日本黃金町藝術計畫在周邊昔日風化區空間進行創作,以當地造景用的黑色石頭塗上金色顏料製成三個黃金作品,黃金作品再與製作時的建築廢棄物成為鋼索二端的重錘,運用機械滑輪原理將門與牆串成連動,打開一道門也會相對使牆產生開啟或關上的動作,牆的變動使並排的兩個空間產生連結、變化,也使得黃金町藏於已變身為白色展間裝潢下的歷史重現。此黃金作品可以獨立存在,而空間作品卻要依附黃金作品而存在,展覽期間並舉行黃金作品的販售計畫,以購買當日台灣銀行實際黃金同等重量價錢的百分之一計算,收藏作品者需以該費用購買,並需以同等重量的任何物品交換維持原機械運作功能才能成交。展覽期間有以等重香蕉交換的成交記錄,其後在台灣舉行文件展時有以等重小熊零錢撲滿交換的成交記錄。黃金作品扣合在黃金町創作的地名與歷史脈絡思考,藉由黃金提問事物價值在人性下的各種樣貌。作品名稱「One Piece」取英文「一件作品」「片段、碎片」之意,另呼應日本漫畫「One Piece」中的所指的終極寶藏,也因推薦本人參與此創作的關渡美術館中有一展間名為「One Piece」。

關鍵字:黃金、One Piece、歷史、收藏、物件、機械、空間裝置

門、牆、空間、機械裝置、石塊、建材廢棄物、壓克力
Door, wall, space, mechanical devices, stone, debris, acrylic color
現地尺寸 Site size
2013

 

那些被我們認為好的或壞的,有價值或無用的極端事物,通常不是切分開來的;相反地,它們構成了一個整體,二者只是達到一種平衡狀態而已。對我而言,最感興趣的是黃金町空間的歷史紋理,各時期的空間改裝並未拆除而是一層層的加疊上去,促使著我將這些人為的斷面展示出來。我利用空間中原本的門,加上不靠電力的機械裝置:滑輪、鉸鍊、鋼索等,拆下牆面局部的皮層或讓牆變成活動,直接將開關門的動作和空間歷史紋理產生連結。機械裝置二端的重要元素—「重錘」,是利用拆下的建材廢棄物和我所製作的「黃金」來呈現,前者象徵舊空間與歷史的價值,後者象徵新空間和藝術家介入創作的價值。但在此處,我製作的「黃金」和廢棄物只剩下重量的價值,它們協助觀眾打開又關上此空間的歷史。我將出售這三個有藝術家簽名的「黃金」作品,購買者必須用相同重量的物品替換此「黃金」,以維持整個空間裝置的功能性,始得購買並帶走它。(「黃金」作品之售價以前一日台灣銀行公告每公斤金塊賣出價格之百分之一計算http://rate.bot.com.tw/Pages/Static/UIP005.zh-TW.htm

例えば善と悪、有益と無駄など、対極の意味をもつ言葉は分けては考えられない。それどころか、これらの対義語は洗練された均衡をなすものとして一体的に捉えられるべきである。私は、黄金町地域が持つ歴史の層に強い関心を持った。異なる時代に改修された建物はそれぞれのストーリーを語っていて、私はその人工的な断面を作品で表現したいという衝動にかられた。ドアを開けたり閉めたりという単純な日常的行為と、電力を使わない、滑車やケーブルやヒンジや金具などによってつくられた単純な仕掛けを使って、身体的な動きと空間がもつ歴史の層を関係付けようと試みた。この仕掛けは両端につり下げられた建物の廃棄物と私が製作した「金」のバランスで成り立っている。建物の廃棄物は古い空間と歴史を意味し、後者は新しい空間とアーティストが作り出す価値を意味している。しかし、ここでは廃棄物と「金」は重りとして存在するだけで、何の価値も持っていない。両方とも、空間がもつ歴史を開けたり閉めたりするための道具である。アーティストのサインが入ったこの「金」の作品は購入可能だ。ただ「金」を購入する際には、この仕掛けがずっと機能し続けるように、同じ重さの物を代わりにつり下げることが条件だ。(作品の値段は、購入前日の台湾銀行が発表する金価格の1%とする。 http://rate.bot.com.tw/Pages/Static/UIP005.en-US.htm

Contradictions cannot be totally detached from the other. One takes these divergent perspectives to achieve a balanced view. Despite apparent contradictions or ambiguities these must be seen as parts of a whole. Interestingly, Koganecho’s layers of history relate to this. The various renovations in different periods depict particular narratives. This stimulated me to reveal the depth of these sections. The different layers of restorations convey memories of the space. Through simple actions like the opening and closing of doors coupled with the use of pulleys, cables, hinges, fittings and other mechanical devices sans electricity, I connected these movements with the historical context of the structure. The main elements within the confines of the area are the counterweights which were made from the collected debris from the torn down house and the “gold” I created. The former represents the significance of the old edifice and its history. The latter, on the other hand, embodies the impact of the reconfigured space and its inherent value for me. These assist visitors to appreciate the past and present state of the building. I am selling these “gold” works which bear the artist’s signature. Those interested in purchasing it would have to replace them with objects of the same weight in order to maintain the equilibrium of the system. (The price of the “gold” is calculated as 1% of the gold bar price per kilogram as announced by the Bank of Taiwan the day before the acquisition date. http://rate.bot.com.tw/Pages/Static/UIP005.en-US.htm)